Moederleven | Opinie | Sport & Fit

Het nut of onnut van supplementen

14 november 2017

In de novembereditie van de Linda gaat het onder andere over het gebruik van voedingssupplementen. Meerdere min of meer bekende koppen vertellen uitgebreid over de supplementen die ze slikken en wat ze maandelijks kwijt zijn aan die pillen en poedertjes. Mijn man is ook zo’n ‘ik-slik-me-wel-gezond’-type. Hij heeft een mini-apotheek aan pilletjes en theetjes opgebouwd. Voor elke kwaal heeft hij wel iets. En in plaats van een kiwi te eten neemt hij een vitamine C-pil. Het zet me wel aan het denken. Is het nou nodig? Heeft het slikken van een berg pillen nou nut?

Tekorten voorkomen tijdens de groei

Ik vertrouw erop dat als ik gevarieerd eet, dat mijn lichaam ook genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt. Immers, we eten voedsel om daar stoffen uit te halen zodat we daarop kunnen teren. Opmerkelijk vind ik dat dat groepje bekende Nederlanders aangeven wel gezond te eten en te sporten, maar dat ze toch supplementen nemen. Voor de zekerheid. Omdat het lichaam toch wat meer nodig heeft. Ik vind dat gebrek aan vertrouwen in je eigen lijf ernstig. Met fruit, groente en noten kom je echt al een heel eind. Mijn kinderen krijgen alleen vitamine D, en mijn dochter krijgt ook vitamine K. Hier in Nederland, met zo weinig zon, is het zeker geen kwaad om vitamine D te slikken. En een tekort tijdens de ontwikkeling en groei kan ernstige gevolgen hebben. Vitamine D is nodig om de opname van calcium te bevorderen, zodat botten en tanden goed kunnen ontwikkelen. Ook voor de ontwikkeling van de spieren en het immuunsysteem is vitamine D erg belangrijk. Vitamine K zorgt voor een goede bloedstolling. Bij een prille zwangerschap kan inname van extra foliumzuur, ofwel B11, zorgen voor een goede ontwikkeling van het zenuwstelsel van het ongeboren kind en de kans op een open rug, een open schedel of hazenlip verkleinen. (bron: Voedingscentrum) In deze gevallen zie ik het nut in van supplementen. Sterker nog, ik vind het enorm belangrijk om aan mijn kinderen vitamine D en in de eerste drie maanden ook vitamine K te geven.

Tijdens de zwangerschap

Zelf doe ik niet aan supplementen slikken. Ook geloof ik niet in al die poeders en theetjes. Wel neem ik al geruime tijd actieve B12, omdat mijn ijzerwaarde aan de lage kant is en ik me vermoeid voel. Op aanraden van een collega neem ik geen ijzer, maar actieve B12. Bij mijn eerste zwangerschap had ik geen folimuzuurpillen geslikt, omdat de zwangerschap onverwacht was. Wel had ik mijn bloedwaarden laten controleren en de waarde van foliumzuur was gelukkig goed. Bij mijn tweede zwangerschap had ik het geluk dat er aan de B12-tabletten foliumzuur is toegevoegd. Ik heb me geen zorgen gemaakt. Bij beide zwangerschappen had ik wel een ijzertekort. IJzertabletten nam ik niet omdat ik moeite heb met het doorslikken van pillen. Roosvicee ferro en de ijzerbruistabletten maakten me misselijk. Toch was mijn ijzerwaarde redelijk gedurende mijn tweede zwangerschap. Soms neem ik wel magnesium, maar dat heeft te maken met rare samentrekkingen van mijn spieren in mijn armen. Ik hoop dan dat de magnesium voor enige ontspanning in mijn spieren zorgt. Erg strikt ben ik overigens niet met de B12 en de magnesium, en evenmin met de vitamine D en K voor mijn kinderen. Het is hooguit een aanvulling voor het geval dat en als het eens een keer wordt gegeven zal er heus niets ernstigs gebeuren. Belangrijker vind ik de focus op gezond en gevarieerd eten, op regelmaat en op rust.

Commercie maakt supplementen nodig

Mijns inziens is het iets van deze tijd. Overal hoor, zie en lees je verhalen over gezondheid. Over de zogenaamde fitgirls en fitnessjongens. Over superfoods en over voedsel dat ineens gevaarlijk zou zijn. Over allerlei diëten waarbij je hele voedingsgroepen schrapt, zoals zuivel of vlees. In reclamefolders van drogisterijen zie ik nagenoeg altijd supplementen gepromoot worden. Het gekke is dat de supplementen voor de meeste mensen onnodig zijn. Het menselijk lichaam is immers in staat voedingsstoffen uit voedsel te halen en bij een gevarieerde voedingspatroon kan er moeilijk tekorten ontstaan. En toch geloven we massaal dat we gezondheid uit pillen moeten halen. Zoals mijn man dus. Ik doe er niet aan mee en ik hoop dat ik mijn kinderen weerbaar kan maken voor de indoctrinerende media en commercie. Zodat ze later een kiwi nemen in plaats van een vitamine C-pil en kippenbouillon drinken bij verkoudheid en griep.

Geef een reactie