Moederleven | Sport & Fit

Sporten na de bevalling

7 november 2017

Bewegen doe ik graag, maar sporten niet. Als kind zat ik nergens op een club en de gymlessen op school vond ik een verschrikking. Ik kan niet gooien met een bal, ik kan geen bal vangen of terugslaan, ik ben langzaam en ik ben stijf. Maar nu, na de tweede zwangerschap, is het of een uitgezakt conditieloos lijf, of een fit lijf in vorm. En dan is de keuze niet eens zo moelijk te maken.

Zwemmen

Een tijdje ging ik zwemmen. Op mijn dooie gemak trok ik een uur lang baantjes. Goed zwemmen kan ik niet, maar ik drijf en ik kom vooruit. Zo zwem ik. Armen – benen – lang. Toen ik ineens zwanger bleek en ik toch in beweging wilde blijven, ging ik eens per week baantjes trekken. Tot een maand of vier hield ik het vol. Ik vond het heerlijk. Een uurtje zwemmen maakte ook mijn hoofd goed leeg. Terwijl ik zwom overdacht ik alles. Daarbij had ik op verschillende websites gelezen dat sporten tijdens de zwangerschap goed is voor de bevalling en je herstel daarna. Op zich ook wel logisch. Zwemmen is voor een zwangere vrouw een ideale sport, de kans op blessures en ongelukken is namelijk heel klein. Na de bevalling probeerde ik het zwemmen op te pakken. Echter, mijn bekkenbodem had het duidelijk zwaar gehad en ik besloot het zwemmen voorlopig te staken. Uiteindelijk pakte ik het niet meer op.

Fysiek werk

Dit kwam mede doordag ik ging werken in een wasserij waar ik fysiek zwaar werk deed. Dit was maandenlang een goede manier om fit te blijven. Ik werkte meestal twee diensten in de week van zeven uur lang. Ik fietste ook acht kilometer naar het werk en acht kilometer terug naar huis. Daarbij werkte ik in het museum waarbij ik urenlang moest staan en lopen. Verder wandelde ik veel met mijn zoon en ik pak de fiets nagenoeg altijd. Zonder mijn fiets kom ik immers nergens.

Nadat ik stopte bij de wasserij en zwanger was van de tweede, bleef ik veel wandelen en fietsen. Tevens bleef ik werken in het museum. Nu mijn dochter is geboren, wil ik het sporten oppakken. Mijn bekkenbodem is nog erger geworden, nog zwakker. Niets zo erg voor een vrouw dan een lekkende doos. Daarbij heb ik al jaren, nog voor de geboorte van mijn zoon, last van mijn rug. Gedurende mijn eerste zwangerschap merkte ik dat mijn rug krommer werd, en ook dit is tijdens mijn tweede zwangerschap verergerd. Dit zijn mijn probleemgebieden waar ik aan wil werken. Mijn focus ligt niet op afvallen, ik heb immers geen kilo te veel overgehouden aan mijn zwangerschap. Wel bestaat er bij mij geen conditie en mijn lijf is toch wel wat uitgezakt. Ik voel dat ik niet lekker in mijn lijf zit en daardoor voel ik me ook niet goed.

Pilates

De vraag was vervolgens: ‘ Welke sport is voor mijn geschikt?’ Ik ben op het internet gaan speuren naar een sport die hier goed voor kan werken. Ik kwam uit bij Pilates. Op de website van Gezondheidsnet staat het volgende over Pilates: ‘Pilates is een trainingsmethode waarbij houding, stabiliteit, coördinatie, ademhaling en focus op lichaam en geest het uitgangspunt zijn. Dit is een effectieve training die tegelijkertijd de spiergroepen versterkt en versterkt om een evenwichtig en glad lichaam te bereiken. (…) Bij elke pilatesoefening zorg je ervoor dat je rug, buik en bekkenbodem aangespannen zijn.‘ Dit klinkt op papier als de sport voor mij en zodoende heb ik besloten dit te gaan proberen.  Ik heb een docent gevonden die bereidt is me les te geven. Mijn dochter mag mee, dan hoef ik niet te kolven als ze gevoed moet worden. Het is erg fijn dat dit kan en ik ga kijken hoe dit uitpakt. Ik begin met privelessen en als de sport me bevalt en alles gaat goed, zal ik later wellicht aan de groepslessen deelnemen. Op naar een fit lijf!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *