Moederleven | Persoonlijk | Sport & Fit | Voeding

Voeding: Suikervrij eten

16 december 2017

Voor de tweede keer heb ik suiker uit mijn dieet geschrapt. Ik ben nooit een zoetekauw geweest, maar toch is het gezonder zonder zoetigheid. Is het moeilijk? Nee. Maar ik merk deze keer wel gelijk verschil.

Onnodig

De reden is voor mij heel simpel: het is niet nodig om toegevoegde suikers te eten. Het voegt niets toe. Ik heb een aantal maanden na mijn eerste bevalling zo geleefd en dat beviel me prima. Echter, toen was ik voor de tweede keer zwanger, ik was al over de helft, en ik kreeg zin in ijs. Ik ben absoluut geen voorstander van heel strikt zijn en mezelf alles verbieden. Dat werkt niet en mijns inziens is dat ook niet gezond. Dus ik at gewoon ijs en af en toe weer wat zoets. Moet gewoon kunnen. Na de bevalling kreeg ik wel echt trek in zoet, maar ik at het met mate.

Winderigheid

Toch schrap ik het weer uit mijn dieet. Ik heb al heel lang, sinds de geboorte van mijn zoon twintig maaden geleden, last van mijn darmen. De laatste tijd had ik ontzettend veel last van winderigheid. Mijn dochter, die mijn melk drinkt, ook. Na even denken bedacht ik dat misschien het suiker hiervan een oorzaak kan zijn. Het gekke is, eigenlijk al na een dag merkte ik dat ik veel minder gasvorming heb. En mijn dochter laat nadien een stuk minder scheten. Huilen door krampjes is eigenlijk nog nauwelijks voorgekomen.

Ongeloofwaardig

Los hiervan, ik ben het voorbeeld van mijn kinderen. Ik ben niet geloofwaardig, vind ik, als mijn kinderen heel strikt geen zoetigheid krijgen en ik het wel eet. Voor mijn dochter geldt dat wat ik eet in haar melk komt. Ik wil dat mijn melk het beste is wat ze kan krijgen. Dat is mijn verantwoordelijkheid, wat ik eet en drink komt in mijn melk. Daarbij komt ook nog dat het mijn verantwoordelijkheid is zo goed mogelijk voor mezelf te zorgen zodat ik zo weinig mogelijk ziek wordt. Mijn kinderen zijn afhankelijk van mij, zeker mijn dochter wiens melkfabriek ik ben.

Speurtocht

Vind ik het schrappen van toegevoegde suikers moeilijk? Eigenlijk niet. Het helpt dat ik meer van hartig dan van zoet hou. Op momenten dat ik wel trek heb ik wat zoets, vooral na het avondeten, zet ik een mok zoethoutthee en dat werkt ook goed. Gedroogd fruit is gezond, rijk aan vezels en lekker zoet. Ik ben vooral dol op gedroogde abrikozen, al zou ik het zeker vaker mogen eten.  Toegegeven, ik ben niet enorm strikt met het vermijden van suiker. Als er in de pindakaas wat suiker zit, of in de ketchup, maak ik daar geen drama van. Ik ga geen speurtocht opzetten om een alternatief te vinden zonder toegevoegde suiker. Het moet wel leefbaar blijven, mijn leven vind ik al pittig genoeg met twee kleine kinderen en ik heb niet de behoefte mijn leven onnodig moeilijker te maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *